lauantai 30. kesäkuuta 2012

ilmastomuutos ja ihmisten motivointi tekoihin

Voima lehdessä. Maailmanpankin ilmastomuutoksen erityisasiantuntija Andrew Steer on todennut, että hyvät suunnitelmat tarvitsevat oikeanlaista psykologiaa toteutuakseen. Olemme kognitiivisesti likinäköisiä hän toteaa ja tässä olen aivan samaa mieltä. Jos intiaanikulttuureissa oli tapana miettiä asioita neljän sukupolven päähän, niin tämä kvartaalitalouden ajattelu onkin lyhyt-likinäköistä. Seurauksista kärsii enemmän kuin kukaan ehtii edes tutkia. Steer miettii, miten voimme muuttaa uskomuksia. Esimerkkinä hän mainitsee sen,. että uusiutuviin energialähteisiin sijoitetut varat maksavat itsensä takaisin varsin lyhyessä ajassa. Investoinnit kannattaa siis tehdä, mutta uskomus siitä , ettei se kannata nopeasti on sitkeässä. Kuinka muuttaa uskomuksia. Steer kertoo esimerkin tutkimuksesta, jossa kysyttiin halauatko ihmiset maksaa lennollaan New Yorkista LA:hna hiilidioksidiveroa 20 dollaria, vain 15 % vastaa kyllä. Jos taas sama kysymys tehdään lisäten että samalla vähennetään lentämisen tuottamia ympäristöongelmia, 60% vastaa kyllä.
Tulee siis luoda informaatiota, jossa jokaisen ympäristöteko kytketään suotuisiin seurauksiin konkreettisesti.
Tutkin energiasäästötoiminnan kehittämistä yrityksissä ja organisaatioissa. Toiminta ja sen kehittäminen oli
sikäli mukavaa, että esim. Unicafe järjesti kilpailun henkilökunnalleen, miten säästää vettä tai energiaa. Keittiöhnekilökunta kehitti keinon pestä kattiloita uudella tavalla, siten että säästyi satoja litroja vettä-
Aika onkin sellainen, että tarvitaan konkretiaa ja mieluimmin nopeasti. Monet tahot toimivatkin jo nyt. www.ekoinfo.ry on koonnut tietoa ekoinnovaatioista ja jakaa sitä kaikille, jotka tarvitsevat.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti